800.000 mogelijkheden  •  Herbruikbaar  •  Gratis verzending boven € 20Meest gestelde vragen | Contact
Symbio6    Sjablonen op maat

Keuzevrijheid en keuzestress

keuzestress Het aantal opties bij gepersonaliseerde producten kan heel groot zijn. Bij onze sjablonen heeft u alleen al de keuze uit meer dan 600.000 mogelijkheden. Het maken van keuzes wordt dan moeilijker. Geeft deze keuzevrijheid keuzestress ?

De theorie

Een bekend experiment is uitgevoerd met jam. Klanten konden kiezen uit 24 soorten jam. Dit grote aanbod trok veel aandacht, maar consumenten konden moeilijk kiezen. Een te grote keuzevrijheid zou leiden tot spijt, onzekerheid en stress.
Vervolgens werd het assortiment teruggebracht tot 6 soorten. En .. de omzet steeg.

Verliezen

Bij een groot assortiment neemt de kans op een foute keuze toe. Als je een smaak jam kiest, heb je er 23 of in het tweede geval slechts 5 laten staan. Kiezen zou daardoor meer voelen als verliezen bij een groot assortiment. Moraal is vaak beperk en aantal variabelen en opties.

Onze ervaringen

De uitdaging is natuurlijk om de keuzevrijheid te behouden èn de keuzestress zo laag mogelijk te houden. Over het algemeen genomen kan een klant best met veel alternatieven omgaan. Het gaat meer om het keuzeproces en presentatie. Sterker nog, maatwerk (lees: groot aanbod), wordt veelal als een sterk punt gezien.

En-en

Wij zouden daarom eerder aan de presentatie en keuzeproces werken dan het aantal opties inperken. Internet geeft hiertoe interessante mogelijkheden. Belangrijk is een goede default instelling, de klant krijgt als eerste de meest voorkomende optie te zien. Vervolgens kan hij dit naar eigen wens aanpassen. Daarnaast helpen hulpmiddelen om bijvoorbeeld lettertypen te vergelijken om de keuzestress te verlagen en toch voldoende keuzevrijheid te behouden.

Gouden regels mass customization »